Hitting the open road!

"Back O'Bourke" er et dagligdags uttrykk her i Australia om alt som er øde og forlatt. Dere kan vel gjette hvor vi var igår? Bourke er ikke akkurat verdens navle for å si det sånn. Hva vi gjorde der kommer vi tilbake til, men først litt om hvor vi har vært før dette gudsforlatte stedet. Etter å ha hentet vår elskede Ford Falcon stasjonsvogn i Brisbane, kjørte vi rett nord istedet for retning Sydney som var den egentlige planen. Dette skyldtes ikke dårlig navigasjon, men heller uttallige anbefalinger om å se et sted kalt Fraser Island. Kort fortalt er dette en 120 km lang øy bestående kun av sand. Blant severdighetene er flere vakre innsjøer, en motorvei/rullebane-strand (fartsgrensen er 80 og ja, det lander fly der) i tilegg til skipsvrak og en regnskog. Natten før Fraser ble både minneverdig og smertefull. Det skulle vise å være en av mange ute i de fri i Australia, men lite rutine og latskap gjorde den helt klart til den verste. Natten ble tilbrakt på parkeringsplassen hvor fergen skulle gå fra dagen etter. Uten liggeunderlag og jord å slå pluggene ned i, valgte vi heller å sove i bilen alle fire (egentlig skal to sove i telt og to i bil). Ikke bare var dette uutholdelig svett og trangt, mengder av knott gjorde også sitt til å gjøre det hele ekstra ille. Enkelte av oss våknet opp med noe som minnet om et hissig utbrudd av røde hunder.
Ruten sørover igjen langs kysten ble kun avbrutt av en tur innom Australia Zoo. Dette er Australias største zoo og stedet der avdøde Steve Irwin jobbet før og under innspilling av showet sitt for Animal Planet. Parkens høydepunkter var klapping av Koala, verdens giftigste slanger (10 av de giftigste lever naturlig i Australia) og mating av krokodiller.

Helvetesnatten før Fraser satt friskt i minnet, så vi slo til skikkelig når vi var tilbake i Brisbane igjen. Med en romslig to etasjes leilighet, nøt vi to avslappende netter i byen som overrasket stort med spennende arkitektur og bra uteliv. Det var derfor med tungt sinn og en litt for lett lommebok vi forlot Brisbane til fordel for Byron Bay, vårt hittil lengste og mest økonomiske opphold i landet. Byron er en avslappet surfeby uten store kjøpesentre, prangende billboards og junk food sjapper. Byen våkner imidlertid til liv om kvelden og enkelte utesteder har kø selv på en søndag. Det ble syv netter under åpen himmel her. Dette innebar soving på bademadrasser (liggeunderlag ble for dyrt), hermetikk til middag og noen våte kvelder da det høljet ned. Vi holdt allikevel ut og er stolte av at det ikke var campinglivet, men heller kjedsomhet som drev oss videre. En ting som må legges til fra Byron er surfekurset vi dro på en grå og våt dag. Moralen var mildt sagt lav da vi satt klissvåte i en van på vei til stranden. Dagen ble derimot alt annet enn en skuffelse. Vi kan alle sammen nå skryte av å faktisk kunne reise seg på brettet og surfe en bølge!
Så var det tilbake til vår siste lille avstikker. Bourke er ikke bare øde, det er veldig øde. Turen fra kysten og ut tok tilsammen 14 timer i bil fordelt over to dager. Målet var å få et glimt av den enorme outbacken med sin tørre røde sand og kaktuser så langt øyet kan se. Man skjønner at Australia er et land med enorme avstander når turen vi tok, kun førte oss til utkanten av outbacken. Helt forgjeves var det allikevel ikke. Vi kjørte til asfalten tok slutt og fikk kjent på både varmen, stillheten og den røde sanden. Videre på grusveien foran oss kunne man ha kjørt i dagesvis uten å ha møtt en sjel, eller asfaltert vei for den saks skyld. Langs de ufattelig mange km vi har tilbakelagt de siste dagene har vi sakte, men sikkert forstått aussie's oppfatning av kenguruer ("they're a pain in the ass mate!"). Man finner disse dyrene hodeløse og maltrakterte for omtrent hver kilometer. Med en fartsgrense på 110 utgjør de en kjempefare i møte med en personbil. Heldigvis har kun en eneste en krysset vår vei (og det med god margin), noe som basert på mengden roadkill vitner om kjempeflaks.
Vi befinner oss nå i en liten anonym by (hvis det kan kalles det) på vei tilbake til kysten. Dagens høydepunkt? Kjørte 202km uten å svinge en gang på rattet. Skal bli godt å komme tilbake til storbyen igjen!

Posted by voyage09 19:54 Archived in Australia Tagged gay_travel

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.