[Untitled Blog Entry]

Posted by voyage09 06:20 Comments (0)

Posted by voyage09 06:20 Comments (2)

Kuala Lumpur + Singapore

overcast 30 °C

Etter mye om og men har vi endelig fått bestilt fly til Vientiane Laos. Reiseruten blir derfor noe liknende det vi skrev på slutten av forrige innlegg.
På få dager har vi fått oppleve to storbyer kun en busstur fra hverandre, men samtidig vidt forskjellige. Singapore kjennetegnes som en renslig og veldig strukturert by, med stor innflytelse fra vesten. Kuala Lumpur på den andre siden har hektiske handlegater med boder og innpåslitne kjøpmenn. Byen hadde faktisk flere vestlige trekk enn vi hadde trodd, men er fortsatt det første stedet vi kommer til der islam gjør seg synlig med burkaer og bønnerop. Likt for dem begge er at byene har uvanlige skyskrapere og annerledes arkitektur. De er riktignok flere og mer spenstige i Singapore, men så har også KL et kjent landemerke med verdens nest høyeste skyskrapere (Petronas Twin Towers). Begge steder har vi vært heldige å møte på kjentfolk. I Singapore ble det en innholdsrik tur på byen med bekjente fra Bærum. To dager senere ble det nok en morsom kveld da reiseruten vår for tredje gang krysset Kristian & Åse's, denne gangen i KL. Vi legger nå altså tettbefolkede byer bak oss og flyr mot Laos som har den laveste befolkningstettheten i Sør-øst Asia. Dette er et land med langt mindre turisme enn steder vi har vært før. Selv om dette helt sikkert kommer til å by på noen utfordringer, håper vi at det gjør oppholdet enda mer interessant. Derfra går turen som sagt østover og senere langs Vietnams kyst med tog.

Posted by voyage09 05:27 Archived in Malaysia Tagged backpacking Comments (1)

Neste stopp: Asia

Så var det slutt på oppholdet i Australia. Tre uker som har gått skremmende fort! Etter vår lille utflukt til outbacken var det duket for nok en omgang med camping. Rutinerte som vi nå var, spratt teltet opp på under fem minutter og det boblet godt i hermetikken før vi rakk å kjenne sulten engang. Det ble fire økonomisk gunstige netter i havne/industribyen Newcastle, 15 mil nord for Sydney. Etter å ha fått nok av den litt søvnige byen og regnet som stadig forfulgte oss, satte vi oss i bilen for den siste etappen til Australias "egentlige" hovedstad. Vi dro fra Newcastle avslappede, tilfredse og med litt mindre hår enn når vi kom. Christian vagte nemlig (endelig) å gjøre tomme ord til realitet da han lot lokkene falle. Tilbake satt en 6mm skin head med et ekstremt behov for høy solfaktor rundt ørene. Fin ble han uansett!
Hva skal man si om Sydney? Etter fire dager i byen ble det mer og mer klart at det er en storby som har så godt som alt. Futuristiske Darling Harbour overrasket stort sammen med Royal Gardens og området rundt Hyde Park. Selv operahuset og Harbour Bridge blir noe annet når man først står der å ser det med sine egne øyne. Som en ekstra bonus fikk vi med oss en aldri så liten familie reunion, da Henry møtte sin onkel Anthony for aller første gang!

Alt i alt er vi enige om at Australia har innfridd alle forventninger! Aussies er akkurat så hjelpsomme og utadvente som lovet. Og skulle man omtalt dem med et ord blir laidback et naturlig adjektiv. Landet byr også på enorme forskjeller når det gjelder klima. Vi har sett alt fra de våteste regnskoger til de tørreste sletter. Alt dette fra vår nydelige Ford Falcon. Bare det å ikke støte på noen vanskeligheter med bilen (med unntak av en sur parkeringsbot) er en lite sensasjon i seg selv. Vi har tilbakelagt strekningen tur retur Oslo-Tromsø på "feil side" av veien. Langs disse 3500 kilometerene har vi møtt en eneste levende kenkuru, emuene har holdt seg på riktig side av gjerdet og ingen kameler har vært å se. Kadavrene langs veien vitner om at vi fort kunne ha stiftet nærmere bekjentskap med noen av disse dyrene. La oss håpe flaksen fortsetter når vi nå drar videre til Singapore og sør-øst Asia. Når det gjelder reiseruten har vi ennå ikke bestemt oss helt. Den foreløpige planen er tog til Kuala Lumpur fra Singapore, derfra fly til Laos, buss til Vietnam, tog sørover langs kysten og så inn i Kambodsja. Vi får se hvor ferden tar oss og hvor mye tid vi bruker, følg med!

Posted by voyage09 05:34 Archived in Singapore Tagged backpacking Comments (0)

Hitting the open road!

"Back O'Bourke" er et dagligdags uttrykk her i Australia om alt som er øde og forlatt. Dere kan vel gjette hvor vi var igår? Bourke er ikke akkurat verdens navle for å si det sånn. Hva vi gjorde der kommer vi tilbake til, men først litt om hvor vi har vært før dette gudsforlatte stedet. Etter å ha hentet vår elskede Ford Falcon stasjonsvogn i Brisbane, kjørte vi rett nord istedet for retning Sydney som var den egentlige planen. Dette skyldtes ikke dårlig navigasjon, men heller uttallige anbefalinger om å se et sted kalt Fraser Island. Kort fortalt er dette en 120 km lang øy bestående kun av sand. Blant severdighetene er flere vakre innsjøer, en motorvei/rullebane-strand (fartsgrensen er 80 og ja, det lander fly der) i tilegg til skipsvrak og en regnskog. Natten før Fraser ble både minneverdig og smertefull. Det skulle vise å være en av mange ute i de fri i Australia, men lite rutine og latskap gjorde den helt klart til den verste. Natten ble tilbrakt på parkeringsplassen hvor fergen skulle gå fra dagen etter. Uten liggeunderlag og jord å slå pluggene ned i, valgte vi heller å sove i bilen alle fire (egentlig skal to sove i telt og to i bil). Ikke bare var dette uutholdelig svett og trangt, mengder av knott gjorde også sitt til å gjøre det hele ekstra ille. Enkelte av oss våknet opp med noe som minnet om et hissig utbrudd av røde hunder.
Ruten sørover igjen langs kysten ble kun avbrutt av en tur innom Australia Zoo. Dette er Australias største zoo og stedet der avdøde Steve Irwin jobbet før og under innspilling av showet sitt for Animal Planet. Parkens høydepunkter var klapping av Koala, verdens giftigste slanger (10 av de giftigste lever naturlig i Australia) og mating av krokodiller.

Helvetesnatten før Fraser satt friskt i minnet, så vi slo til skikkelig når vi var tilbake i Brisbane igjen. Med en romslig to etasjes leilighet, nøt vi to avslappende netter i byen som overrasket stort med spennende arkitektur og bra uteliv. Det var derfor med tungt sinn og en litt for lett lommebok vi forlot Brisbane til fordel for Byron Bay, vårt hittil lengste og mest økonomiske opphold i landet. Byron er en avslappet surfeby uten store kjøpesentre, prangende billboards og junk food sjapper. Byen våkner imidlertid til liv om kvelden og enkelte utesteder har kø selv på en søndag. Det ble syv netter under åpen himmel her. Dette innebar soving på bademadrasser (liggeunderlag ble for dyrt), hermetikk til middag og noen våte kvelder da det høljet ned. Vi holdt allikevel ut og er stolte av at det ikke var campinglivet, men heller kjedsomhet som drev oss videre. En ting som må legges til fra Byron er surfekurset vi dro på en grå og våt dag. Moralen var mildt sagt lav da vi satt klissvåte i en van på vei til stranden. Dagen ble derimot alt annet enn en skuffelse. Vi kan alle sammen nå skryte av å faktisk kunne reise seg på brettet og surfe en bølge!
Så var det tilbake til vår siste lille avstikker. Bourke er ikke bare øde, det er veldig øde. Turen fra kysten og ut tok tilsammen 14 timer i bil fordelt over to dager. Målet var å få et glimt av den enorme outbacken med sin tørre røde sand og kaktuser så langt øyet kan se. Man skjønner at Australia er et land med enorme avstander når turen vi tok, kun førte oss til utkanten av outbacken. Helt forgjeves var det allikevel ikke. Vi kjørte til asfalten tok slutt og fikk kjent på både varmen, stillheten og den røde sanden. Videre på grusveien foran oss kunne man ha kjørt i dagesvis uten å ha møtt en sjel, eller asfaltert vei for den saks skyld. Langs de ufattelig mange km vi har tilbakelagt de siste dagene har vi sakte, men sikkert forstått aussie's oppfatning av kenguruer ("they're a pain in the ass mate!"). Man finner disse dyrene hodeløse og maltrakterte for omtrent hver kilometer. Med en fartsgrense på 110 utgjør de en kjempefare i møte med en personbil. Heldigvis har kun en eneste en krysset vår vei (og det med god margin), noe som basert på mengden roadkill vitner om kjempeflaks.
Vi befinner oss nå i en liten anonym by (hvis det kan kalles det) på vei tilbake til kysten. Dagens høydepunkt? Kjørte 202km uten å svinge en gang på rattet. Skal bli godt å komme tilbake til storbyen igjen!

Posted by voyage09 19:54 Archived in Australia Tagged gay_travel Comments (0)

(Entries 6 - 10 of 49) « Page 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 »